طراحی و ساخت مراکز خرید با تاکید بر مراکز تجاری و پاساژ
گروه تخصصی ارشد بیست
۱۳۹۵-۱۲-۰۴
بدون نظر
202 بازدید
مقدمه
بازار، به گونهای که میشناسیم و در شهرهایی از قبیل اصفهان، تبریز، کاشان و کرمان میبینیم، ساختاری ویژهی این سرزمین است و شکل آن طی هزاران سال تکامل تدریجی قوا یافته است. شهرهای دورهی اسلامی ساختاری مشخص داشتند، در قلب شهر مراکز مهم حکومتی و مذهبی قرار داشتهاند و بازار همچون شریانی بزرگ دروازهی مهم شهر را به مرکز متصل میکرده است. در اطراف بازار و متصل به آن عملکردهای عمومی و مهم شهر قرار داشتند. زندگی اجتماعی شهر نیز درون بازار جریان مییافته است. داد و ستد، فعالیت تولیدی، مراسم مذهبی، اعلام احکام جدید، معاشرت و بسیاری از اتفاقات مهم شهری در بازار اتفاق میافتاده است. نظام بازار، که صاحبان حرف و اصناف، حکمران و مأموران حکومتی تعریف میکردند، فعالیتهای پیچیدهی درون بازار و ساختار فیزیکی آن را تعریف میکرده است.
عموما در بازارها کاربریهای متجانس (از قبیل صرافی، طلافروشی، آینه و شمعدان فروشی) در کنار هم قرار میگرفتند؛ همچنین مغازههای کالاهای گران در مناطق مرکزیتر و محلهای تولید داد و ستد کالاهای کم ارزشتر و حجیمتر در مناطق حاشیهای و غیر مرکزی سازماندهی میشدهاند.وسعت، چند عملکردی بودن، توأم کردن خرید با استراحت، تفریح، اقامت مموقت، فعالیتهای اداری، صرف غذا، نمایش و حتی ورزش از یک طرف و ویژگیهای فضایی نظیر پیوستگی فضایی، سرپوشیده بودن، توجه به معماری، تزئین و نورپردازی از طرف دیگر، مجموعه عواملی هستند که مراکز بزرگ تجاری امروز را به بازارهای قدیمی شبیه میسازند. گذشته از نحوهی خاص سازماندهی فضایی و سبک معماری، که طبیعتا متفاوت با امروز بوده است، آنچه بازار ایرانی را متمایز میسازد، فضای جادویی آن، تنوع رنگها، عطرها، نورپردازی و دیگر عناصر غیر مادی است که روح فضا و مکان را تشکیل میدهند. بازار ایرانی دارای چند ویژگی بنیادی است که از نظر بررسی کالبدی شکل بازار حائز اهمیت است.
کلمات کلیدی:
تاریخچه احداث مراکز خرید
تاریخچهی مرکز خرید تا حدود زیادی به استعارهی پدر سالاری در کسوت اندیشههای ویکتور گروئن وابسته است. این تاریخچه، تاریخچهی اشخاص است نه مناسبات و در نهایت شرایط اجتماعی و فضای تجربی پیدایش نوع جدید را نادیده میگیرد. گروئن چهرهی شاخص و از مروجان برجسته مرکز خرید است که در سال ۱۹۵۴ نمایشگاهی سیار در این زمینه سازماندهی کرد. اما از دههی ۱۹۲۰ به بعد از خلال گفتگوهای رسمی متخصصان خرده فروشی، برنامه ریزان، روزنامهنگاران، ساخت و سازگران و معماران اندیشههای گوناگون دربارهی مرکز خرید مطرح شده که شماری از آنها پذیرفته شده، تغییر یافته یا بی اعتبار نشده است.درسهای مراکز خرید حومهای برای اولین بار در شهرها آموخته شد، به عبارت دیگر، محوطه (شهری یا حومهای) و برنامه (پیادهروسازی و خرده فروشی) تنها خصیصههای مرکز خرید به شمار نمیآیند. در سالهای میانی قرن گذشته، ویژگیهای تعریف کنندهی یک مکان اقتباس و در جای دیگر اجرا شد.
فهرست مطالب
فصل اول
بازار ایرانی
سازماندهی به صورت مجموعهای
شهر سر پوشیده
منظرههای سرپوشیده
ساختار ارگانیک
فصل دوم
خوش منظره
مدنی
شهر سبز
شهر
موخره
فصل سوم
پیش نیازهای اصولی طرح یک پاساژ موفق
فصل چهارم
مراکز تجاری
سیر تحولی در ایران
فصل پنجم
بررسی اقتصادی و تحلیل بازار
انتخاب مکان
طرح ریزی اجمالی
طراحی کلی و معیارهای طرحریزی
یک پارچگی با محیط اجتماعی
هرج و مرج در مقابل نظم
مالها
تسهیلات رفاهی
نورپردازی و مصالح
خدمات رسانی
تونل خدمات زیر زمینی
تأسیسات
فصل ششم
تحلیل وبرسی دو پروژهی تجاری
بازارمرکزی بندرعباس
پاساژابهری درتهران
فصل هفتم
مراکزخرید در جهان
فصل هشتم
اقلیم
فصل نهم:
فهرست فروشگاهها براساس مکان آنها
قیمت فایل فقط ۳۵,۰۰۰ تومان
معماری
اصول طراحی و ساخت مراکز خرید بررسی اصول طراحی و ساخت مراکز پاساژ بررسی اصول طراحی و ساخت مراکز تجاری بررسی اصول طراحی و ساخت مراکز خرید با تاکید بر مراکز تجاری و پاساژ دانلود پروژه بازارایرانی دانلود پروژه طراحی معماری مراکز خرید دانلود پروژه معماری بازار ایرانی طراحی معماری مراکز خرید معماری بازار ایرانی ۱۳۹۵-۱۲-۰۴
دیدگاه خود را بیان کنید