Warning: A non-numeric value encountered in /home2/wpsource/domains/arshad20.ir/public_html/wp-includes/media.php on line 648 Warning: A non-numeric value encountered in /home2/wpsource/domains/arshad20.ir/public_html/wp-includes/media.php on line 648

پروژه مطالعات ترافیکی و استاندارد طراحی پارکینگ

پروژه پایانی

دانلود پروژه رشته حمل و نقل

مطالعات ترافیکی طراحی پارکینگ

 همراه با با فایلهای اجرایی

مقدمه

درطرح ریزی و ساماندهی مراکز شهرها، سیاست اصلی باید درجهت تشویق استفاده از وسایل نقلیه جمعی باشد. اما، اگر خودروها به مناطق مرکزی شهرها دسترسی نداشته باشند، این مراکز درشهرهای جدید رونق نمی گیرد، و شهرهای موجود رونق و جنب وجوش خود را ازدست می دهند و به مناطق راکد و دل مرده ای که مطلوب شهروندان نیست تبدیل می شوند.در شهرهای بزرگ، یافتن جایگاه پارک یکی از معضلات رانندگان وسایل نقلیه شخصی می باشد. متاسفانه در سالهای گذشته به این مهم توجهی نشده است و پارکینگ های موجود ،بسیار کمتر از نیاز فعلی به محل پارک خودرو است و هر ساله با افزایش تعداد وسایل نقلیه شخصی ،این مشکل رو به فزونی می رود.

بنابراین وسایل نقلیه شخصی حتی بدون توجه به تابلو های ایست ممنوع و یا پارک ممنوع در کناره خیابانهای پر تردد شهری که محلی برای پارک کردن و یا مانور آن در نظر گرفته نشده است ،توقف کرده و مشکلات عدیده ای را برای حمل و نقل شهری ایجاد می کنند ؛ در نتیجه ضرورت دارد هرگونه تلاشی برای بهبود این روند ، در زمانه حمل و نقل شهری مورد استقبال قرار گیرد.

 بنابراین، در بافت های پر، حذف پارکینگ های خیابانی باید تدریجی و همزمان با فراهم ساختن پارکینگهای عمومی باشد. در توسعه های جدید، طرح ریزی شهری باید وسایل نقلیه جمعی، سیستم پیاده روی و دوچرخه سواری، و پارکینگ های عمومی را هماهنگ با یکدیگردرنظر بگیرد و طرح کند.در فراهم ساختن پارکینگ های عمومی، سیاست اصلی باید این باشد که استفاده کنندگان از آنها، حداقل بهای کامل این استفاده را بپردازند. درشهرهای بزرگ ممکن است به منظور تنظیم حجم ترافیک درمناطق مرکزی شهر، نرخ کرایه پارکینگ را حتی بیشتر از هزینه تمام شده آن تعیین کنند. در این موارد، به نرخ کرایه پارکینگ باید به عنوان عامل مؤثری در تنظیم تقاضا نگاه کرد.

کلمات کلیدی:

پارکینگ

طراحی معماری پارکینگ

استانداردهای معماری مربوط به پارکینگ

معیارهای انتخاب محل مناسب پارکینگ:

درانتخاب محل پارکینگ، باید موقعیت محل اتصال پارکینگ را به شبکه خیابانها کاملا سنجید. درسنجش دسترسی پارکینگ به خیابان باید عوامل زیر را درنظر گرفت:

تداخل با ترافیک خیابان

-تداخل با ترافیک متوقف در تقاطعها در زمان قرمزبودن چراغ راهنما

-تداخل با ممنوعیت گردشها و یا سایر علائم و مقررات کنترل ترافیک

فهرست

فصل ۱ :ضوابط واستانداردهای معماری مربوط به پارکینگها

مقدمه۵

استانداردها

شکل ۱ -ب  نمونه ای از استانداردهای وسایل نقلیه در مدلهای مختلف۹

ابعاد و سطح اشغال خودرو ها درحالات مختلف:۹

جدول ۱ عرض راه عبور بر حسب زاویه پارک۱۰

شکل ۲ تامین میدان دید برای رانندگان در زوایای پارک مختلف۱۲

شکل ۳ مقایسه سطح اشغال برای زوایای پارک مختلف۱۴

ابعاد جاپارک، به شرح زیر تعیین می شود:۱۴

پارکینگ معلولین:۱۵

جدول ۳ حداقل تعداد جاپارکهای اختصاص یافته به معلولین در مقایسه با کل جا پارکها۱۵

شکل ۴ نمونه ای از جا پارک معلولین۱۷

شکل ۵ ابعاد استاندارد برای جاپارک معلولین۱۹

طراحی مسیرهای دسترسی:۲۴

شکل ۷ شعاع گردش خودرو۲۵

انواع پارکینگ:۲۵

شکل ۸ نمونه هایی ازپارکینگهای روی سطح زمین۲۷

پارکینگهای چند طبقه:۲۸

خصوصیات شیب بندی در پارکینگها:۲۹

زاویه شکست رمپ۲۹

شکل ۱۰ استفاده از سطوح کمکی با شیب کمتر۳۰

شکل ۱۱  (a) زاویه شروع رمپ،  (b) زاویه انتهای رمپ۳۱

خروجی های سواره:۳۱

شکل ۱۳ تمهیدات لازم برای خروجی به خیابان و پیاده رو۳۳

انواع سیستمهای شیب بندی:۳۳

بررسی حرکت در سطوح شیبدار۳۴

رمپ های مستقل و همجوار۳۵

شکل ۱۴ نمونه های پارکینگ ها با رمپ مستقل و همجوار۳۵

رمپ های هم مرکز در مقایسه با طرح رمپ های دو قلو۳۶

شکل ۱۵ رمپ های هم مرکز، دوقلو و دندانه اره ای۳۷

انواع رمپهای هندسی۳۸

الف- سیستم شیب بندی مستقیم۳۹

شکل ۱۷ سیستم رمپ مستقیم موازی با یک چال رمپ۳۹

شکل ۱۹ سیستمهای نیم طبقه ای۴۱

شکل ۲۱ رمپ های مستقیم معکوس در دو طرف۴۲

ب- سیستمهای نیم طبقه یا طبقات شکسته۴۳

C –   سیستم نیم طبقه ای با راهرو های دو طرفه۴۴

شکل ۲۲ پلان ومقطع از پارکینگ طبقاتی درسیستم نیم طبقه ای۴۴

شکل ۲۳  سیستم چند طبقه با طبقات سه ترازه۴۵

شکل ۲۴ حالت کلی سیستم طبقات شیبدار۴۵

شکل ۲۵ سیستم سطح شیبدار دوتایی با نقطه ارتباطی درناحیه میانی۴۶

د- سیستم رمپ های حلزونی۴۷

شکل ۲۶پارکینگ چند طبقه با راههای اتصالی حلزونی در دو طرف۴۷

شکل ۲۷ پارکینگ چند طبقه با دو رمپ حلزونی ورودی و خروجی در یک محل۴۷

شکل ۲۸ پارکینگ چند طبقه با رمپ حلزونی درمرکز۴۸

شکل ۲۹ سیستم سطح شیبدار با نقطه ارتباطی در ناحیه میانی۴۹

شکل ۳۰ نمونه هایی از سیستم رمپ حلزونی۵۰

و- رمپ های خروجی سریع۵۱

شکل ۳۱ نمونه هایی از خروجی های سریع مستقیم و منحنی۵۱

درجه شیب رمپ۵۲

شکل ۳۲  نمودار ارتباط بین کف تا کف طبقه ،درجه شیب و طول شیب رمپ در پارکینگ۵۳

نمونه هایی از پارکینگهای طبقاتی اجراشده۵۵

گاراژ زیمنس (آرشیتکت هانس اف هرتلاین)          پارکینگ طبقاتی فالکونت درپاریس بامسیر حرکتی یکطرفه۵۵

پارکینگ طبقاتی موتور مارت دربوستون با راه شیبدار مضاعف برای ۲۰۰۰ خودرو که یکی ازبزرگترین پارکینگهای طبقاتی دنیاست.۵۵

پارکینگ طبقاتی گاز اول دررم با سطح شیبدار در داخل ووید۵۶

پارکینگ طبقاتی و مسیر طولی شیبدار۵۶

پارکینگ طبقاتی با مسیر شیبدار در خارج ازساختمان۵۷

فصل ۲ :ضوابط و مقررات شهرداری مربوط به پارکینگها۶۱

ضوابط و مقررات پارکینگها۶۲

۱-  ضوابط پارکینگها مربوط به سازمان حمل ونقل وترافیک تهران۶۲

۲- ضوابط و مقررات عمومی مربوط به پارکینگ ساختمانها در تهران۶۳

۳- بخشی دیگر ازضوابط پارکینگهای معمولی وعمومی درشهر تهران۶۴

پارکینگ کاربریهای مسکونی:۶۵

پارکینگ کاربریهای تجاری ، اداری، بهداشتی و آموزشی۶۵

پارکینگ کاربریهای صنعتی و انبارداری۶۶

فصل۳- مطالعات ترافیکی پروژه۶۴

۳-۱- تعاریف۶۵

۳-۲- مشخصات کلی پروژه۶۳

مشخصات کلی زمین محل پروژه۷۰

موقعیت و مشخصات مجتمع تجاری- مسکونی سیزده آبان۷۲

فصل ۴- تحلیل ترافیکی پارکینگ ۷۵

فصل ۵- بررسی گزینه پیشنهادی ۹۴

منابع و ماخذ۱۰۷

پیوست ۱- مجموعه ضوابط و مقررات و بخشنامه ها۱۰۸

خرید

حمل و نقل

دیدگاه خود را بیان کنید